زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


 

 

 

غربت نهج البلاغه در شهر امام علی(ع)

 

 

 

شهرستان فسا از دیر باز به "دارالفضل" مشهور و نام زیبای "دارالشیعه" زینت بخش این شهر ادب پرور بوده است.چهره های درخشانی از فسا در آسمان اندیشه و علم و ادب نورافشانی می کنند- از ابو علی نحوی گرفته تا فیلسوف و حکیم متأله و فقیه فرزانه حضرت آیة الله دکتر احمد بهشتی- که ذکر نام یکایک آنان موجب اطاله کلام است.هنوز آراء نحوی بزرگ مرد فسایی عرصه صرف و نحو؛ابو علی نحوی فسایی(تولد:288ه.ق فسا-وفات 355 ه.ق بغداد)،زینت بخش تفسیر همیشه جاوید "مجمع البیان " طبرسی است.و همچنان  اجلال مجمع عالی حکمت اسلامی از مقام علمی استاد دکتر احمد بهشتی دراردیبهشت ماه امسال برای فسا و فساییان افتخار آمیز است.

بیش از بیست سال است که به ابتکار هیأت های فرهنگی مذهبی تعدادی از شهرستان های فارس به نام حضرات معصومین مزین شدند و فسای ما نیز به پشتوانه پیشینه شکوهمند علوی – شیعی اش به افتخار نام مقدس حضرت امیرالمؤمنین، امام علی(ع) نائل آمد.

ای کاش این نامگذاری ارزشمند مقدمه ای بود بر حرکتی مقدس در جهت شناخت شخصیت بی نظیر امیر مؤمنان،علی(ع). و ای کاش متولیان فرهنگی-مذهبی شهر امام علی(ع) به برگزاری چند جشن در عید غدیر و میلاد امام(ع) اکتفا نمی کردند؛اگر چه برپایی این مراسم –به ویژه با حضور مهمانانی از شهرهای اطراف-تعظیم شعائر الهی و امری ستوده و ضروری است.

پایگاه تحلیلی خبری "سلام فسا " در تاریخ دوشنبه اول مهر ماه 1392خبر افتتاح "مرکز توسعه فرهنگ نهج البلاغه" را منتنشر کرد؛مرکزی که از ابتکارات آستان قدس رضوی و هدیه ولی نعمتمان حضرت امام رضا(ع) به اهالی شهر امام علی(ع) بود. این مرکز به تعبیر جناب آشوری – رئیس اداره تبلیغات اسلامی فسا-در فعال ترین مسجد شهر –مسجد امام محمد باقر(ع)-افتتاح شد.در تاریخ دوم آبان ماه همان سال در "سلام فسا" یادداشت پژوهشی میلاد کریمی عزیز را خواندیم که با عنوان "هم شهر امام علی است هم شهر فسا"؛  سابقه "نهج البلاغه پژوهی" را در فسا تبیین و چهره های مطرح این عرصه همچون استاد مرحوم سید محمد صادق رفیعی و استاد دکتر احمد بهشتی را معرفی کرده بود.

افتتاح این مرکز-آن هم در یکی از فعال ترین مساجد فسا- جوانه های امید را دل دوستانی که دغدغه مهجوریت نهج البلاغه داشتند؛شکوفا کرد و همه به شوق آغاز فعالیت های این مرکز چشم به راه ماندند.گویا افتتاح مرکز توسعه فرهنگ نهج البلاغه در فسا،پایان غربت کلام علی(ع) را در شهر علی(ع) نوید می داد و مرهمی بود بر دردهای استاد شهید مطهری در مقدمه کتاب "سیری در نهج البلاغه" که درد تمام عاشقان نهج البلاغه است:

"...بیگانگی یک عالم سنی با نهج البلاغه چندان عجیب نیست.عجیب این است که نهج البلاغه در دیار خودش ،در میان شیعیان علی..."غریب " و "تنها" است همچنان که خود علی غریب و تنهاست..."

(سیری در نهج البلاغه ص11)

از آن روز تاکنون شاهد فعالیت های مهم فرهنگی-مذهبی از سوی اصحاب مسجد امام محمد باقر(ع) – به ویژه جشن با شکوه میلاد باقرالعلوم(ع) – هستیم،اما دریغ از یک گام در راه توسعه فرهنگ نهج البلاغه!

ای کاش متولیان اهل فضل مسجد امام محمد باقر(ع) که دغدغه هدایت و تربیت جوانان را در پرتو پیروی از اهل بیت(ع) دارند؛این کلام حضرت امام رضا(ع) ر ا باور داشتند که فرمودند:

ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا

(مردم اگر زیبایی های کلام ما را می دانستند به یقین از ما پیروی می کردند.)

(معانی الاخبار ص180)

ای کاش این کلام استاد شهید مطهری در کتاب "سیری در نهج البلاغه" را باور می کردیم که تنها راه شناخت عینی شخصیت علی(ع)؛آشنایی با نهج البلاغه است.

افتتاح "مرکز توسعه فرهنگ نهج البلاغه" برای آنها که با مرحوم استاد سید محمد صادق رفیعی مأنوس  بودند؛امید آفرین بود،چرا که آن را پاسخی بر دغدغه ها و تلاش های خالصانه آن بزرگ مرد در راه ترویج نهج البلاغه می دیدند؛اما دریغ از یک گام در راه توسعه فرهنگ نهج البلاغه!

برگزاری مراسم میلاد و شهادت اهل بیت(ع)؛تعظیم شعائر الهی و" لازم" است،اما برای شناختن و شناساندن آن بزرگواران" کافی" نیست. کسب معرفت نسبت به حضرات معصومین(ع) نیازمند تلاش های علمی ، مطالعه و پژوهش و تحقیق است.

ای کاش متولیان فرهنگی شهرمان و به ویژه اهالی  مسجد امام محمد باقر(ع)؛بخش اندکی از هزینه هایی را که صرف مراسم جشن ها و عزاداری ها می کنند – که آن هم ضروری است-در راه توسعه فرهنگ نهج البلاغه هزینه می کردند.

با وجود "مرکز توسعه فرهنگ نهج البلاغه"؛ غربت نهج البلاغه در شهر امام علی(ع)،توجیه پذیر نیست!

برگزاری کلاس های عمومی و تخصصی نهج البلاغه؛ ایجاد و تجهیز کتابخانه تخصصی نهج البلاغه پژوهی،برگزاری کارگاه های کوتاه مدت آشنایی با نهج البلاغه،برگزاری مسابقات مختلف در حوزه نهج البلاغه پژوهی،برگزاری جلسات "نهج البلاغه خوانی" در مساجد،حسینیه ها و هیأت های مذهبی،حمایت های معنوی و مادی از پایان نامه های مرتبط با نهج البلاغه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی،ایجاد انجمن نهج البلاغه پژوهان و...از جمله فعالیت های پیشنهادی برای آغاز جهاد علمی و عملی "مرکز توسعه فرهنگ نهج البلاغه" می باشند.

باور کنیم وجود چند کلاس تفسیر نهج البلاغه به صورت معدود و محدود در جامعه زینب(س)؛کتابخانه امام جعفر صادق(ع)، مسجد اباالفضل(ع)و یکی دو کلاس خانگی نمی تواند پاسخی بر عطش علمی جوانان فسایی باشد.

در آینده ای بسیار نزدیک منتظر آغاز فعالیت های علمی "مرکز توسعه نهج البلاغه" در مسجد امام محمد باقر(ع) هستیم؛انشاالله.

 

[ چهار شنبه 28 خرداد 1393 ] [ 16:10 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب