زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


 

با طعنه به صورتگر چین ؛ گفت خدا :

              (یک چشمه ز کار من ببین!) ؛ گفت خدا

نقاشی چشم تو چو پایان آمد

بر جلوه ی خویش ، آفرین گفت خدا !

.........................

در آب زلال ، عکس روی ماه است

چشمان تو این گونه مرا همراه است

در وادی اضطراب و سرگردانی

چشمت به خدا (الا بذکرالله ...) است

..........................

چشمم شده تا مخاطب چشمانت

دل شعله ور است در تب چشمانت

این سینه ی پر تلاطم ، آرام شود

یک روز در آغوش شب چشمانت

.........................

سروده ی : محمد حسین تقوایی

[ یک شنبه 29 بهمن 1391 ] [ 21:18 ] [ محمدحسین تقوایی ]

 

آشنایی با خطبه ی 193 نهج البلاغه(خطبه ی متقین)

 

همام بن شریح؛ از شیعیان امیرالمؤمنین(ع) و از یاران پرهیزگار حضرتش بود.روزی به امام(ع) گفت: " یا امیرالمؤمنین! اهل تقوا را برای من آنچنان وصف کن که گویا آنان را می نگرم ".امام(ع) درنگی کرد و فرمود: "ای همام از خدا بترس  و نیکوکار باش؛ که خدا با پرهیزگاران و نیکوکاران است".اما این پاسخ امام(ع) روح حقیقت طلب همام را قانع نکرد و بر خواسته ی خویش اصرار ورزید.حاصل این اصرار همام؛ خطابه ای پر معنا، ژرف و زیبا شد که در نهج البلاغه ی شریف، صد و نود و سومین خطبه و معروف به (خطبه ی همام) یا (خطبه ی متقین ) می باشد.

امام (ع) در این خطبه پس از حمد و ثنای خداوند؛ در جملاتی وزین؛ کوتاه و پر مفهوم به ذکر بیش از 110 ویژگی از اوصاف اهل تقوا می پردازند.

در پایان این خطبه ، همام ناله ای زد و جان به جان آفرین تسلیم کرد!

حالات اهل تقوا در شب و روز، نگاه آنها به بهشت و جهنم، علم و حلم اهل تقوا، بصیرتشان در دین، طرز برخوردشان با گروه های مختلف مردم، آرزوهای پرهیزگاران، سیره ی فردی و اجتماعی آنان و...از ویژگی های مهم متقین است که امام (ع) در این خطبه به تبیین آنها می پردازند.

[ جمعه 27 بهمن 1391 ] [ 11:10 ] [ محمدحسین تقوایی ]

آسیب شناسی حکومت و حاکمان دینی از دیدگاه امام علی (ع)

                                         

اشاره

دوران چهار سال و نه ماهه ی خلافت ظاهری امام علی(ع) با تمام مشکلات و بحران هایی که گروه های مختلف برای حضرتش به وجود آوردند؛ تجسم عینی و کامل حکومت عدل الهی بود که نظیر آن را جز در حکومت اسلامی پیامبر اکرم(ص) در مدینه و نیز در حکومت اسلامی حضرت ولی عصر(عج) ندیده ایم و نخواهیم دید.

اهتمام ویژه ی امام (ع) به سلامت حکومت و حاکمان دینی در جهت اجرای آموزه های حکومتی اسلام را می توان در جای جای نهج البلاغه به ویژه نامه هایی که حضرت به مدیران حکومت اسلامی خویش نگاشته اند،دریافت.

در این میان نامه 53 (عهد نامه ی مالک اشتر) به عنوان جامع ترین دستورالعمل مدیریت اسلامی جایگاهی ممتاز دارد.

این نوشتار اشاره ای است اجمالی به آسیب شناسی حکومت و حاکمان دینی از منظر امیر المؤمنین(ع) که با محوریت نامه 53 و استفاده از سایر سخنان امیر بیان(ع) به این مهم می پردازد.

.............................

بقيه در (ادامه مطلب)

 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 22 بهمن 1391 ] [ 14:3 ] [ محمدحسین تقوایی ]

اصحاب عشق

...........................

                     

امام (ع) بیعت را از او برداشت تا برای رهایی فرزند اسیرش بکوشد؛ اما او عاشقانه گفت :

" زنده زنده خوراک درندگان شوم، اگر از تو جدا گردم و در این بی کسی تنها گذارمت. "

سلام خدا بر :

بشیر بن عمر حضرمی

 


[ شنبه 21 بهمن 1391 ] [ 14:12 ] [ محمدحسین تقوایی ]

 

بحثی پیرامون وقف و ابتدا در آیه سوم سوره ی مبارکه ی ممتحنه
....................................................
اشاره
قرآن مجید؛کلام وحی است و به جهت انتساب آن به ذات مقدس پروردگار دارای شأنی والا و جایگاهی برتر در میان تمام سخنان است. (تلاوت قرآن) به عنوان یکی از راه های به کمال رسیدن انسان در کلام حضرات معصومین(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.به جهت این شأن والا و منزلت خاص قرآن مجید؛ دانشمندان بزرگ اسلامی با بهره گیری از آموزه های اهل بیت(ع)،آدابی را برای تلاوت قرآن بیان کرده اند که رعایت این آداب نیز در هنگام تلاوت، برای انسان کمال آفرین است.بخشی از این آداب در ظاهر تلاوت و بخشی نیز مربوط به آداب باطنی تلاوت قرآن می باشد.
از جمله آداب ظاهری تلاوت؛ رعایت قواعد (وقف و ابتدا) در قرائت قرآن است.رعایت این قواعد درتلاوت قرآن باعث می شود که قاری هر عبارتی را که تلاوت می کند؛ (معنادار) بوده و معنای حاصل از آن (مقصود خدا) باشد و بدین ترتیب معنای کلام وحی آن گونه که شایسته است از قاری به مستمع انتقال یابد.کتاب های بسیاری پیرامون وقف و ابتدا از دیر باز نگاشته شده است.سیوطی در الاتقان فصلی را تحت عنوان (در شناخت وقف و ابتدا) به این موضوع اختصاص داده و از عبدالله بن عمر روایت می کند که در زمان نزول قرآن ؛ پیامبر مواضع وقف و ابتدا را به اصحاب می آموختند(ر.ک: الاتقان فی علوم القرآن ؛ جلال الدین عبد الرحمن سیوطی؛ ترجمه ی : سید مهدی حائری قزوینی؛انتشارات امیر کبیر ؛ ج1 ؛ص 273). قاری مشهور مصری ؛ استاد شیخ محمود خلیل الحصری نیز در علم وقف و ابتدا کتابی را با نام (معالم الاهتداء الی معرفة الوقف و الابتداء) تألیف کرده که با ترجمه ی سید هادی خسروشاهی توسط انتشارات اسوه چاپ و منتشر شده است.کتاب (قواعد وقف و ابتدا در قرائت قرآن کریم ) نوشته ی دکتر محمد کاظم شاکر؛اولین و جامع ترین کتاب در این موضوع به زبان فارسی می باشد.در این مجال به نکته ای مهم در وقف و ابتداء آیه سوم سوره ی ممتحنه می پردازیم.
......................................
لن تنفعکم ارحامکم ولا اولادکم یوم القیامة یفصل بینکم والله بما تعملون بصیر
(روز قیامت نه خویشان شما و نه فرزندانتان هرگز به شما سود نمی رسانند.خدا میانتان فیصله می دهد و خدا به آنچه انجام می دهید بیناست. آیه ی 3 سوره ی ممتحنه)
در بیشتر قرآن ها بر روی کلمه ی (اولادکم) علامت (ج) به معنای جایز بودن وقف گذاشته است؛ در حالی که وقف بر این کلمه وقف قبیح می باشد و قاری نباید وقف کند؛ چرا که در صورت وقف بر این کلمه معنای عبارت چنین می شود: (نه خویشان شما و نه فرزندانتان هرگز به شما سودی نمی رسانند) ؛ بدیهی است که این معنا مقصود خدا نیست. زیرا خویشان و فرزندان در دنیا به انسان سود می رسانند.عبارت (یوم القیامة) در واقع هم مربوط به عبارت قبلش (لن تنفعکم ...) و هم مربوط به عبارت بعدش(یفصل بینکم) می باشد.بهترین روش تلاوت این آیه این است که از اول آیه تا (بینکم) با یک نفس قرائت شود تا معنای کامل و صحیح آیه حفظ گردد.
 
[ جمعه 20 بهمن 1391 ] [ 19:25 ] [ محمدحسین تقوایی ]

اصحاب عشق

..............................

فرستاده ی عمر سعد به سوی امام (ع) بود ؛ اما در محضر حضرتش اسلحه را بر زمین افکند و گفت :

(کیست که بهشت را رها کند و رهسپار جهنم شود؟)

همواره در بهشت امام(ع) بود تا شهادت....

سلام خدا بر:

(خزیمه)



 

[ پنج شنبه 19 بهمن 1391 ] [ 15:20 ] [ محمدحسین تقوایی ]

 

آیا خدا می تواند؟….

…………………..

گاهی برخی افراد با طرح سؤالاتی نظیر :( آیا خدا می تواند خدای دیگری مثل خود خلق کند؟) یا (آیا خدا می تواند چیزی را بیافریند که خود نتواند آن را نابود کند؟) و یا (آیا خدا می تواند جهان را در یک تخم مرغ جا دهد؟) به ایجاد شبهه در قدرت خداوند می پردازند.این مقاله به طور اجمال در صدد تبیین این مسأله می باشد.

...

بقيه در (ادامه مطلب)

 

 

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 19 بهمن 1391 ] [ 9:36 ] [ محمدحسین تقوایی ]

 

اصحاب عشق
...............................
.پروانه وار و عاشقانه دور امام(ع) می چرخید و تیرها و شمشیرها را به جان می خرید ؛ تا زنده بود صدمه ای به محبوبش نرسید
سلام خدا بر :
(عمرو بن قرضة بن کعب انصاری )
[ چهار شنبه 18 بهمن 1391 ] [ 18:45 ] [ محمدحسین تقوایی ]

 

اصحاب عشق

........................................

از بزرگان؛ دلاوران ، عابدان و شب زنده داران شیعه و اولین کسی بود که در حضور مسلم (ع) با امام (ع) بیعت کرد.

آنگاه که امام (ع) به نماز ظهر عاشورا ایستاد، بدن برهنه اش راسپر تیرهای بلا ساخت.

سلام خدا بر :

(عابس بن ابی شبیب شاکری )

[ سه شنبه 17 بهمن 1391 ] [ 21:12 ] [ محمدحسین تقوایی ]

محمد قرآن

(سلام خدا بر او و خاندانش باد)

............................................

پیامبر عظیم الشأن اسلام؛حضرت محمد مصطفی(ص) بی تردید والاترین شخصیت تاریخ بشر و به شهادت قرآن سیدالاولین والاخرین است.عظمت این شخصیت بی نظیر به گونه ای است که قرآن؛ او را به عنوان الگوی زندگی انسانی معرفی می کند:

(لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنة...همانا در پیامبر خدا برای شما الگوی نیکویی است...احزاب 21)

بدیهی است که اولین گام در الگوگیری از این اسوه ی حسنه شناخت شخصیت بی نظیر وی می باشد و قرآن اولین و مهم ترین منبع و مرجع برای بازشناسی این چهره ی منحصر به فرد است...

بقيه در (ادامه مطلب)



ادامه مطلب
[ دو شنبه 9 بهمن 1391 ] [ 16:28 ] [ محمدحسین تقوایی ]

غزلی زیبا از :(علی اکبر لطیفیان) در مدح حضرت زهرا(س)

هر که با زهراست احساس سخاوت می کند

(مور این وادی سلیمان را ضیافت می کند)

دست پخت فاطمه نان است و نانش جذبه است

هر که شد یک بار سائل کم کم عادت می کند

حضرت جبریل یک جلوه است؛ ذاتاً وحی را

فاطمه تا قلب پیغمبر هدایت می کند

فرشیان نه؛ عرشیان هم رو به او می ایستند

در میان خانه اش وقتی عبادت می کند

مرتضی بر فاطمه یا فاطمه بر مرتضی؛

کیست که بر دیگری دارد امامت می کند؟

روز محشر که بیاید کار دست فاطمه است

مرتضی می ایستد، زهرا قیامت می کند

رشته ای از چادرش هم دست ما باشد بس است

رشته ای از چادرش ؛ آری شفاعت می کند

 

 

[ جمعه 6 بهمن 1391 ] [ 20:15 ] [ محمدحسین تقوایی ]

تقدیم به روح آسمانی اولین معلم قرآنم : پدرم

....................................

او مهر علی(ع) را به دل من افروخت

شد شمع هدایت من و زیبا سوخت

بر دامن مهر او نشستم ؛ پدرم

آن روز به من سوره ی یاسین آموخت

 

.....................................................................

تقدیم به روح بلند مادرم که سراپا خوبی بود و انس با قرآن و اهل بیت(ع) را از دعای او دارم

..........................................

امروز دلم زغصه چشمی ترداشت

سخت است،ولی فراق را باور داشت

چل ساله ام و چو کودکی شش ساله

امروز دلم بهانه ی مادر داشت

................................

(سرود ه ی : محمد حسین تقوایی)

 

[ پنج شنبه 5 بهمن 1391 ] [ 16:22 ] [ محمدحسین تقوایی ]

مراحل نفوذ القائات شیطانی در انسان از دیدگاه قرآن

اشاره

شیطان یا ابلیس نام دشمن قسم خورده ی انسان است؛مانع بیرونی راه کمال انسانی که بعد از ماجرای سزپیچی از فرمان خدا در سجده ی بر حضرت آدم (ع)؛ از خدا تقاضای مهلت حیات تا روز قیامت کرد و خدا او را مهلت داد و او نیز به عزت خداوند سوگند یاد کرد که بندگان خدا را گمراه خواهد ساخت (ر.ک: سوره ی حجر آیات 28 تا 44). در این نوشتار مراحل نفوذ القائات شیطانی را در انسان از نظر قرآن بررسی خواهیم کرد.

 

بقيه در ادامه مطلب

 

 



ادامه مطلب
[ سه شنبه 3 بهمن 1391 ] [ 17:35 ] [ محمدحسین تقوایی ]

همجون شب قدر ؛ قدر تو مکتوم است

با تو جلوات چارده معصوم است

گفتند به طعنه: حج نشد رزقت! نه

کعبه ز طواف روی تو محروم است

................................................

شهادت مظلومانه ی خورشید یازدهم؛ پدر بزرگوار صاحب الامر(عج)؛ حضرت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.

[ یک شنبه 1 بهمن 1391 ] [ 10:52 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب