زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


آشنايي با خطبه ي فدكيه حضرت زهرا(س)

 

 
حوادث تاسف باري كه بعد از رحلت رسول گرامي اسلام(ص) منجر به انحراف رهبري جامعه ي اسلامي از محور حق و حقيقت شد؛ ازتاريك ترين صفحات تاريخ اسلام محسوب مي شود.
 
(غصب فدك) برنامه اي از قبل طراحي شده براي حفظ اركان اقتصادي دستگاه خلافت ابوبكر بود.فدك اگر چه به صراحت قرآن و سنت، ملك شخص حضرت زهرا(س) محسوب مي شد و فقيران و نيازمندان از سود آن بهره مند مي شدند، اما اقدام شجاعانه ي حضرت زهرا(س) تنها براي بازستاندن حق شخصي خويش نبود.

 

 

دختر بزرگوار رسول اكرم(ص) با حضور در مسجد و ايراد خطبه ي فدكيه در حقيقت در مقام نقد و نكوهش رويدادهاي نامباركي بر آمد كه بعد از پيامبر(ص)؛ رهبري امت اسلام را به انحراف كشانده بود.
 
خطبه ي فدكيه؛ سلاحي از جنس سخن بود كه از زبان تنها يادگار رسول امين(ص) برآمد و حيثيت غاصبان منحرف اهل سقيفه را به چالش كشاند.
 

كلام حضرت زهرا (س) در خطبه ي فدكيه با آن كه از نظر فصاحت لفظ و بلاغت معنا در نقطه ي اوج قرار دارد؛ مع الاسف خطبه اي است ناشناخته و مهجور و مانند انشا كننده ي آن مظلوم و غريب.

 
شايد گستره ي مصيبت هاي حضرت زهرا(س) باعث شده كه سخنرانان و مداحان در ايام فاطميه كمتر به اين كلام نوراني حضرت بپردازند! 
 
اما بايد دانست كه خطبه ي فدكيه با توجه به اتصال گوينده ي آن به منبع وحي و آموزه هاي نبوي؛ قابليت هاي گسترده اي در زمينه هاي تدبر و تعمق در مفاهيم والاي آن و نيز نگارش مقالات علمي در باره ي آموزه هاي بلند آن را دارد و شايسته است دانشجويان؛ اساتيد و صاحب نظران حوزه و دانشگاه با نگاهي محققانه به اين كلام ارزشمند؛ به خلق آثار علمي پيرامون آن اقدام نمايند.
 
....................................
 
حمد و ستايش خدا با بياني فصيح و بليغ؛ آغازگر خطبه ي فدكيه است. آغاز كلام حضرت در اين خطبه در حقيقت بيان مجموعه اي از معارف بلند توحيدي مي باشد.آنگاه حضرت زهرا(س) با زيباترين شيوه؛ به تبيين فلسفه ي بعثت رسول گرامي اسلام(ص) اشاره مي فرمايند.
 
معرفي قرآن به عنوان كتاب نور و بينش و هدايت و نيزبيان اسرار برخي از دستورات خداوند مانند نماز؛ روزه، زكات، حج، قصاص، امر به معروف و نهي از منكر، احترام به والدين،امامت و... از مهمترين بخش هاي اين خطبه هستند.
 
آنگاه حضرت در ادامه با معرفي خويش و رسول گرامي اسلام (ص) به تبيين رسالت محمدي مي پردازند و با استناد به قرآن و كلام نبوي(ص) به برخي از فضيلت هاي امام علي(ع) از جمله نقش جهاد حضرت در ابلاغ رسالت الهي اشاره مي فرمايند.
 
از مهم ترين محورهاي اين خطبه بيان و نقد رفتار مردم با اهل بيت (ع) بعد از رحلت نبي مكرم اسلام(ص) مي باشد كه بدين وسيله مقدمه (احتجاج) خود را با ابوبكر در مورد غصب ظالمانه ي فدك فراهم مي كنند.
 

كلام حضرت زهرا(س) خطاب به ابوبكر در مقام احتجاج؛ كلامي است قاطع، رسا، كوبنده و مستند به آيات قرآن و دلايل منطقي و عقلي. كلام زهراي مرضيه (س) در بخش احتجاج به گونه اي است كه پرده از چهره ي كريه دستگاه خلافت برمي دارد و اهل سقيفه و مخصوصا خليفه غاصب و وزير مكار و ستم گستر وي (عمر) را رسوا مي نمايد.

 
اما افسوس كه در هنگام بيان اين خطبه ي ارزشمند؛ حادثه ي تلخ ديگري رخ مي دهد و آن جعل حديث نحن معاشر الانبياء لا نورث...) توسط ابوبكر غاصب مي باشد. وي با ساختن حديث دروغين (ما پيامبران طلا و نقره و زمين به ارث نمي گذاريم و ارث ما جز كتاب و حكمت و علم و نبوت نيست...) به فريب افكار عمومي پرداخت ؛ اگر چه حضرت زهرا(س) با استناد به آيات قرآن و اثبات برتري اهل بيت(ع) در امر فهم قرآن اين دروغ آشكار را نيز به چالش كشاندند.
 
در آخرين قسمت خطبه؛ حضرت زهرا(س) رو به قبر مطهر رسول اكرم(ص) نموده و با خواندن اشعاري كه تركيب از حماسه و مصيبت بود به روشنگري مردم پرداختند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 22 اسفند 1392 ] [ 14:28 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب